Sommarminnen


Ofta när man får besök så gör man utflykter i sin närhet. I sommar blev det bl a en sväng till Strutsfarmen. Åt en god lunch men hälsade också på de fina strutsarna. 

Det är lite svårt att förstå att de här små bäbisarna som emellanåt ligger under värmelampan innan de går ut och sprätter omkring i gräset ska bli stora som sina föräldrar. Men som jämförelse kan man säga att om en nyfödd människo-bäbis på 3 kg skulle ha samma tillväxtfart skulle den väga ca 600 kg vid ett års ålder! Vissa veckor växer kycklingarna nästan 1 cm per dag. 
Strutsen är världens största fågel och den kan väga över 150 kg. En strutshöna lägger ca 30-70 ägg per år. Ägget väger ca 1-1,5 kg. Det blir skapliga sockerkakor det...
En gammal myt är att strutsen sticker huvudet i sanden men det stämmer inte. Det kan se ut så på avstånd, men strutsen böjer ner sin långa hals och pysslar med äggen i gropen/redet. Inlärt beteende alltså. 
De är snabba och kan springa över 60 km/tim. 
Ett annat sommarminne och resa i närheten är när jag tog några av Mats äldre släktingar på en tur till Nordingrå för att hälsa på deras 85-årige kusin som var hemma i Sverige på besök. Han bor annars i Florida. Då utspelade bl a detta samtal; 
85-åringen frågar 95-åringen; 
Hur är det att vara 95?
- Jaaa, ryggen värker, benen bär mig inte så långt som jag vill, hörseln är dålig. 
- Ja, då vet jag vad jag har att förvänta mig svarar 85-åringen. 
95-åringen ler och säger; Har näsan börjat droppa?

Det är inte lätt att bli gammal brukar man ju säga men man måste beundra när det ändå finns lite humor. 
Ett par andra reflektioner från i sommar.
Min väninna och jag var på ett museum och fikade. Det var två tjejer som "drev" fiket. De hade väl inte fått den bästa introduktionen om ens någon introduktion på jobbet så även vi reagerade över saker som hände vid vår beställning men vi bet ihop. Det gjorde däremot inte det par som kom en stund senare. När de gick fram för att beställa så satt tjejerna på varsin stol bakom disken. Då hör vi mannen säga; 
- Jobbar ni här?
- Jaaa
- Ja, res på er då!
Sånt civilkurage o tillsägelser hör man inte ofta men vi kunde ändå konstatera att han hade ju helt rätt. 

Vi var även på ett fik i Sundsvall när två tjejer kom in o rusade till toaletten. En av kvinnorna som drev fiket gick fram till den som nästan hunnit fram och säger; 
- Toaletten är bara för våra gäster. 
- Ja, men jag har inte varit på toa sen imorse
- Ja, det kan jag inte hjälpa. Toan är ändå bara för våra gäster
- Ja, men....
- Så är det bara
Min väninna o jag var beredd att rycka in o hjälpa caféägaren men mycket, mycket motvilligt lämnade de caféet och var säkert ordentligt förbannad när de kom ut på gatan men eftersom caféet är rätt nära ett stort gymnasium så kan man ju tänka hur strömmen av folk kan vara där om man inte sätter en gräns. Att hålla toaletten snygg och städad för sina kunder är ju caféägarens ansvar och speciellt i dessa speciella tider med Coronaviruset som sprids. 
Märkligt att budskapet var så svårt att förstå....
Jens o Stina fick tillträde till sin lägenhet den 1 augusti så då stannade Pablo hos mig. Han blir ju lite orolig bara han ser att man börjar packa en väska så att vara mitt i en flytt skulle göra honom stressad. Här hos mig hade han det lugnt och skönt. Kunde ligga ute på altanen och njuta av sommaren o vara min vakthund. 
En dag var vi ut och plockade lite hallon också. Sommarens torka gjorde att det var bara vissa skyddade ställen som hade fina hallon. På andra ställen var de små och maskätna. Vi hittade ett par liter fina hallon i alla fall. 
Efter 1,5 vecka åkte vi ner till Solna och när de börjat få lite ordning i sitt nya hem så kunde Pablo flytta hem igen. Till dess vilade han tryggt hos mig. 
Väl hemma igen blev det några liter blåbär. En del kokade jag blåbärssylt av men mycket styckefrös jag och äter till frukost tillsammans med andra frukter och bär. Det är rätt länge sedan jag slutade med fil och liknande och mår hur bra som helst om jag undviker dessa mejeriprodukter. Lite kan jag äta och det brukar alltid gå bra men att äta det varje dag brukar sluta med magont. 
Min granne och jag åkte ut några timmar och fann lite kantareller och Karl Johansvamp också. 
Tidigare i sommar rök det ju mängder av pollen ur granarna. Nu är de fulla med kottar. 
Björkarna sprider otroliga mängder med björkfrön så två gånger har jag rensat hängrännorna från mängder av björkfrön. Jag har ju nämligen en jättebjörk bredvid huset. Den brukar ju förse hängrännorna med löv på hösten men nu är det björkfrön istället. Helt otroligt vilka mängder det blåst omkring en tid. Man försöker sopa bort framför dörren men det dras in i alla fall. Nu börjar det väl sina som tur är. 
Det vi ska hålla koll på nu till vintern är snömängden. En del säger ju att om det är mycket rönnbär på hösten så blir det lite snö. Träden kan inte bära både tyngden av rönnbär och snö. 
Andra säger tvärtom; Är det mycket rönnbär blir det mycket snö och kallt. 
Det vi i alla fall vet är att det är mycket rönnbär i år men det beror kanske på att det var varmt och gynnsamt i sommar och att det var lite rönnbär ifjol och att mängden går lite i cykler....men var det lite ifjol? Inte kommer jag ihåg det i år. 
Bondepraktikan har ju andra exempel
- Det blir en snörik vinter om det är mycket dimma under hösten. - Jaha...🤔
- Vintern blir lång och sträng om löven på träden sitter kvar länge under hösten. - Länge? Hur länge är länge?
- Vintern blir kall om tranor och vildgäss flyger högt när de flyttar söderut. Om fåglarna flyger lågt blir vintern mild. 
Det bästa är kanske att vänta och se hur vintern blir. Det finns nog inget riktigt säkert tecken i naturen som vi helt säkert kan lita på. Sen har vi ju ett avlångt land så klimatet skiljer sig åt väldigt mycket också. 

 






 

Kommentarer

  1. Hej igen!
    Ser ut som att Pablo har plockat mycket hallon så slut som han blev efteråt :-)

    Bondepraktikan ska vi kolla sanningshalten i och det du nämner ska vi notera och följa upp. Ofta läser man saker men det går in genom en örat och ut genom andra eller var det ögat det gick in och ut genom 🤔
    Det här med rönnbären är ju kul - helgardering kan man säga - innebär att hur det än blir men snön mycket / lite så är det pga mycket rönnbär. Hur blir det med lite rönnbär då kan man undra... 🤔

    Återigen riktigt härliga foton!

    SvaraRadera

Skicka en kommentar

Populära inlägg i den här bloggen

Sköna Maj välkommen och nu med sommarvärme

Trollsjön, Silverfallet, Midnattssol och Kratersjön

Sommaren är här!