Jippie! Covid-dos nr 3!

Höstlöven har dalat o täcker marken fint. Jag har krupit in i lägenhets-idet för vintern. Stortrivs. Nu är jag ju inte riktigt som björnarna...jag ligger inte stilla i mitt ide utan jag är ute och ser mig omkring. Skulle man kunna sova igenom hela vintern så skulle jag nog kunna ligga där men eftersom det inte fungerar så för människor så måste jag ut och träffa folk eller åtminstone se folk. 

För en tid sedan gick det ut information från Folkhälsomyndigheten att min årsgrupp skulle få vaccinationsspruta nr 3 mot Covid. Kravet var att det skulle gå 6 månader från spruta nr 2. Eftersom jag tänker lämna mitt ide några veckor o ge mig ut på en resa så skulle jag ju såklart vilja ha spruta nr 3. På deras webbsida kunde man lägga in vaccinationsdatum för spruta två och så snurrade det fram datum för när man tidigast kunde ta spruta nr 3. För mig blev det 22:a november. Obra som vi norrlänningar säger. Jag skulle ju vilja ha den en vecka tidigare så jag hinner se om jag får några ev jobbiga biverkningar. Hur viktigt är det där datumet? Kan man få sprutan lite tidigare? 

Eftersom jag tog vaccination nr 1 och 2 i Övik så kan jag inte boka en tid själv direkt i appen Alltid öppet utan måste ringa. Ok, jag ringer o hör men nej, det gick inte. 

Nähä, det får gå någon vecka typ o jag tänker att det är kanske någon mening med det här men så gör jag ett nytt försök men den här gången då jag ändå bokar tid för att ta säsongsinfluensavaccinet men nej...det går inte att få Covidsprutan tidigare. Nu har jag i alla fall vaccin mot årets säsongsinfluensa vilken ju kan vara bra att ha när man ska ut "bland folk". 

Då är det väl bara att tugga i sig det här o acceptera. Men så igår eftermiddag kommer nytt besked från Folkhälsomyndigheten. Smittan har ökat i Europa. Vaccinets verkan har börjat avta så beslut har tagits att 65+ kan ta sin tredje spruta FEM månader efter den andra sprutan. Jippie! Då kan jag ju få den. Jag ringer för att boka en tid. När jag väntat hur länge som helst i telefonkön och inte har en aning om det är flera hundra före mig el bara ett par stycken så lägger jag på. Jag bestämmer mig för att gå upp tidigt idag o åka till Karolinska som har en Drop-in för vaccinationer. 

07.50 var jag där. 08.00 öppnade de. Kom väl in i kön som kanske nr 10. De som bokat tid plus andra typer av vaccinationer än Covid gick först men efter en timme i kön så började det sakta rulla på. 09.20 hade jag fått Covid-dos nr 3. 

Jag är verkligen inte Anti-vaxxare. Jag är så tacksam för att forskningen fick fram det här vaccinet så snabbt. Så bra att kunna ta det o leva lite friare än vi gjort ett drygt år o samtidigt ge forskarna mer tid att få fram ett bättre vaccin eller medicin mot Covid. Hade vi inte fått vaccinet så har vi ju fått fortsätta leva isolerat och då får vi en massa andra fel o där finns det inte vaccinationer att få. 

För en tid sedan så kopierade jag en text som stämmer mycket på mitt tänk: 

Jag är vaccinerad och nej jag vet inte vad som finns i det - varken detta vaccin eller de jag fick som barn, eller i Big Mac eller i varmkorv. 

Jag litar på läkarna när de säger att det behövs.

Jag vet inte heller vad som finns i Ibuprofen eller andra i mediciner, det botar bara mina smärtor.

Jag vet inte vad som finns i bläcket för tatueringar, eller varje ingrediens i min tvål, schampo eller deodorant. 

Jag vet inte den långsiktiga effekten av mobiltelefonanvändning, inte om maten jag åt på restaurangen tillreddes av rena  händer. Eller vad mina kläder, gardiner, sportdrycker innehåller för farligt.

Kort sagt.....

Det finns mycket jag inte vet och aldrig kommer göra. 

Men en sak vet jag: livet är kort, väldigt kort och jag vill fortfarande göra något annat än att bara vara "låst"i mitt hem. Jag vill fortfarande krama människor utan rädsla. 

Som barn och som vuxen har jag blivit vaccinerad för polio, röda hund m.m, och ganska många andra; mina föräldrar och jag litade på vetenskapen och behövde aldrig genomlida eller överföra någon av de sagda sjukdomarna......säger bara det.

Jag är vaccinerad, inte för att behaga regeringen men för:

* Att inte dö av Covid-19

* Att inte sprida skiten till någon som inte fixar det.

* Att krama mina nära och kära 

* Att inte behöva göra PCR- eller antigentest för att gå på restaurang, åka på semester och många andra saker framöver......

* Att leva mitt liv

* För att Covid-19 ska vara ett gammalt minne

* För att skydda oss


Numera får barn vaccin mot mässlingen. Det fick man inte när jag var liten o det är en sjukdom som jag minns med fasa. Jag minns att jag hade hög, hög feber. Känslan av att flyga är mitt minne. Tack o lov att det kommit vaccin mot den barnsjukdomen. 

För en vecka sedan tog jag det här fotot av en björk som jag brukar passera. Jag vet inte vad det är för sorts björk men den väntar länge med att låta löven falla i alla fall. Den får oss att minnas sommaren o kämpar vi på o hjälper varandra hålla modet uppe så är vi snart där igen. Till dess så får vi försöka göra det bästa av vår tid här på jorden. 
Mark Levengood har just lagt in den här fina bilden på Instagram Är det någon som vill brodera kanske? 😁 



Kommentarer

  1. Ja, du har så himla rätt Ingegerd. Vi får allt försöka göra det bästa av vår tid på jorden. Ser att du har inrättat dig för vinteride här nere. Du har blivit en riktig sörlänning tror jag! 😁 Jag såg förresten på TV om en björk långt norröver som fortfarande var grön. Den kom från något land långt söderut, vilket minns jag inte, och hade inte fattat ännu när det var dags att fälla löven. 😲 Det är inte bara vi människor som är lite trögtänkta! Ha det gott! Kram!

    SvaraRadera

Skicka en kommentar

Populära inlägg i den här bloggen

Sköna Maj välkommen och nu med sommarvärme

Trollsjön, Silverfallet, Midnattssol och Kratersjön

Mil efter mil