Nu tändas tusen juleljus!


På kvällen den 11.e december var det dags att återvända hem igen. Sååå tacksam att jag kunde göra denna resa. Hade ju inte träffat dom på nästan två år och fastän vi lever i denna digitala tid så att vi ser varandra varje vecka o ibland flera gånger i veckan så är det inte samma sak som att ses i verkligheten. Hela min resa tur och retur gick bra. Nu har restriktionerna skärpts ytterligare så Covid-testet ska tas max en dag innan avresan. Bilder från Arlanda visar oändligt mycket folk som köar för incheckning och som dessutom inte hinner checka in o bli klar till flightens avgång och därmed har flera missat sin resa. Inte kul! Sen skärper ju flera länder inresetillstånden så det kan bli karantän t ex. Tänk....jag fick göra min resa utan några komplikationer alls. Tack! 🙏

Vid 7-tiden på söndag den 12:e landade vi och jag hade läst att man kunde göra Covid-test på Arlanda om man tillhörde Region Stockholm, Region Västernorrland och så var det väl någon eller några andra regioner. Kanonbra! Ett sånt test vill man ju ta! Jag hade också läst att de hade öppet från kl 06.00 på morgonen. Det var stängt och det fanns ingen personal vid teststationen nära bagagehallen....När jag fått bagaget så tänkte jag att de kanske öppnar kl 08.00 så jag bestämde mig för att vänta o se men nej, nej...inget hände. Jag hade väl sovit typ en timme på planet plus "tappat" 6 timmar i tidsomställning så jag var rätt trött och bestämde mig för att strunta i testen och åka hem. Då...när jag precis kommer ut i ankomsthallen så står dom där! Det fanns alltså två teststationer men ingen information om det vid den första....Nåja, glad ändå att få göra testet så fixade jag det och åkte hem. Jag hade beställt mat med hemleverans men innan den kom kunde jag sova några timmar. 

På måndagen kämpade jag mig upp. Fick testsvaret att jag var negativ och det var ju positivt. 😁 Jag somnade ju snabbt på söndag kväll men sen vaknade jag under natten och låg vaken i säkert fyra timmar så det var segt i kolan 🥱....Måndagen fick bli dagen för uppackning, tvätt och lite julpyssel hemma. 
Jens ringde och undrade om jag hade ork och möjlighet att ta hand om Maja-Lisa på onsdag - fredag. Det går ju inte bara Covidvirus utan vinterkräksjukan härjar ju också så de tänkte försöka hålla henne ifrån förskolan för att inte julen skulle förstöras av magsjuka. Självklart åkte jag till Maja-Lisa! Vi hade tre mysiga dagar tillsammans. Mycket bäbisjobb är det....
På torsdagkväll hade vi lilla julafton hemma hos mig eftersom de planerat att åka upp till fjällen med första deletappen på lördag. Jag är inbjuden ett flertal gånger till fjällen för att fira jul med dom och trots att erbjudandet är sååå fint och roligt att få, så har jag ändå tackat nej. Den här tiden på året är det få timmar per dag med dagsljus och dessutom kan det vara väldigt kallt men visst blir man sugen att åka också. Det är ju inte alla föräldrar som får såna här erbjudanden och dessutom flera, flera gånger. Men det är ju ca 80 mil enkel resa så det är ju inget man kör på en dag. Jag har inte bestämt mig ännu men mest lutar det väl åt att jag stannar här. 
Min lilla gran här hemma är inte mycket för världen när man jämför med julgranen på Skeppsbron i Gamla Stan. Sedan 1996 har det byggts en stor julgran på Skeppsbron. Förebilden var julgranen på Rockefeller Plaza i New York. Den 35 meter höga granen på Skeppsbron tänds första advent och står sedan kvar till trettonhelgen. Egentligen är det inte någon stor jättegran, utan en lång stam som har avkvistats och där man sedan fäster grenar och mindre granar. I toppen placeras tre stycken sex meter höga granar och totalt sätts ett tusental grenar fast i beslagen - ett arbete som tar ett antal veckor. 
Jag är glad över min lilla gran i alla fall. 
På Stortorget i Gamla Stan är det julmarknad. Väldigt fint. 
2021 års julskyltning på NK. 
Sjung om stadens ljus, som lyser från gata till gränd. 
Spela som stjärnorna tindra, sånger längs snövita hem. 
Hör på bjällrans klang, på julens ackompanjemang. 
Och i vår huvudstad, lyser lyktor upp varje fasad. 
Vilka skrinna över isen, ömsom fjäderlätt ömsom tungt?
Gubbar och gummor följa varann, i takten till julmusiken. 
Dansande under lyktornas sken, som stjärnor i skridskotrafiken. 
Där, där glider båten fram på sjön, och isflaken virvlar längs med skrovet. 
Utanför vår hytt där yrar snön, idag vankas julbord ut på havet!
Ägghalvor och kaviar och rom, serveras här idag mitt ibland tampar, mast och bom!
Självklart finns det sill och lutfisk, korv och brysselkål, när vår besättning höjer glasen i en skål!
Se vem som färdas så högt över stan?
Tomten har sikte på taket. 
Glider fram som ett segelflygplan med klapparna tryggt upp på flaket. 
Vad finns det ens att önska sig mer, när julen är kommen i varje kvarter?
Här på Skansen tändas ljus som lyser upp hela parken. 
Säg vad är det som ska ske, kan det vara julen som gör entré?
Pröva lyckan det blir kul, ta ett varv i karusellen. 
Låt oss ha en fantastisk jul, som varar minst hela kvällen
Här i stadens finaste butik, hålls julfestens stora final. 
Vår älskade leksaksfabrik, öppnar upp till en jättelik sal. 
Välkommen hit till julens crescendo!
Där ballerinor trippar på tå!
Njut av en alldeles gratis biljett, din plats är på första parkett. 
I Kungsträdgården står som vanligt de fina renarna. 
Igår var det en vecka sedan jag kom hem från USA och natten som gick var den första natten som jag sov utan att ligga vaken 2-4 timmar. Jetlag + fullmåne = dålig sömn. 
Nu hoppas jag att jag kuggat i rätt tidszon. 

GOD JUL!



Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Sköna Maj välkommen och nu med sommarvärme

Trollsjön, Silverfallet, Midnattssol och Kratersjön

Mil efter mil