Stressad kundtjänst


Mycket ska man vara med om….

Jag ringde Folksam för att höra om ett par försäkringar som jag har där. Efter lite knapptryckningar och väntan så kommer jag fram till Leif….

Jag förklarar mitt ärende o vill veta dagens värde på de båda försäkringarna och hur de är förvaltade. Ska jag göra någon fondförändring el kan de ligga kvar som de gör?


Väldigt stressad o snabb i svaren så ger han mig informationen att den ena är på ca 1600:-. Jag inser då att den har gått ner i värde sen ett par år o kommenterar det. 

  • Ja, så kan det vara. Det kan ju vara avgifter….
  • Ja, men så kan jag ju inte ha det. Den äter ju upp sig själv. 
  • Jaa….du kan ju ta ut den i ett engångsbelopp men då måste du uppdatera dina sidor på webben. 
  • Ok. Var hittar jag det då?
  • Gå in på nordea.se o tryck på hänglåset o sedan privat säger han fortfarande snabbt o väldigt stressigt. Välj sedan att uppdatera dina sidor men det får du göra först o så  ringer du tillbaka för det är så lång kö här. 
  • Va? Jag är väl kund jag med?
  • Ja, ja, ja…ja, jag väntar…
  • Jag sitter ju med datorn i knäet så jag går in på nordea.se. Ser privat o trycker där men det kommer inte upp någon meny, typ den han sa så jag säger det. Efter ytterligare försök så blir jag irriterad o säger ”men nu får du ge dig” o så läser jag upp vilka rubriker jag ser. 
  • Jag ska gå in samtidigt med dig så att jag ser vad du ser.

    Så läser han upp de rubriker som jag tidigare läst upp för honom men det viktiga ”Hänglåset” hade jag inte klickat på utan valt Privat direkt o det var tydligen fel. 


  • Ok. Då går jag igenom o svarar på de frågor som de ställer. Vissa svar finns ju redan men det är några som behöver svaras på o sedan är det fel mobilnummer inlagt så jag försöker lägga in det rätta där. Det blir hela tiden felmeddelande när jag ”skickar in” svaret för uppdatering som han behöver för att göra utbetalningen. Går tillbaka o lägger landskod o mobilnummer på lite olika sätt men det går inte igenom.
    Äh, det är väl bäst att du tar dina andra kunder säger jag lite beskt…
  • Nej,  nej, nej jag väntar. Det kan vara lite krångel när man lägger in mobilnummer, det vet jag men strunta i det så går det kanske igenom.
  • Jag lämnar det blankt. Skickar in o loggar ut.
  • Ja! Nu ser jag att det uppdaterats. Nu är det lite att fylla i här för utbetalningen men jag fixar det…bla, bla bla. Fortfarande väldigt stressig ton. (Även om jag fick honom att lugna ner sig lite)

    Jag låter honom jobba o sitter tyst. Sen rabblar han upp när o till vilket kontonummer utbetalningen kommer att ske i slutet av februari. 
  • Vad bra! Tack! Hur var ditt namn?
  • Leif, och det finns bara en Leif här o jag ska gå i pension om en vecka. 
  • Lycka till!

    Den andra försäkringen hann jag fråga om i början av samtalet o låter den ligga kvar en tid till. Jag hoppas att det känns bättre nästa gång jag ringer för är alla lika stressade som Leif då blir det inget roligt telefonsamtal. 


Pust….Jag tycker såna här samtal o funderingar om försäkringar o liknande är sååååå tråkiga så jag skuttar inte direkt till telefonen. Möts man av ”Leif” dessutom som är så stressad så att han tänker på nästa samtal samtidigt när han pratar med varje kund så går det för mycket energi för att orka jobba vidare i pappershögen. Hans idé är kanske att om man säger att alla ska göra något o återkomma så styr han hela gänget in i telefonkön. 😁 Nej, Nu måste jag gå en stärkande promenad o andas ut o sedan får jag nog ta fram symaskinen ett tag för att fylla upp energinivån till maxhöjd igen. 😁😁

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Sköna Maj välkommen och nu med sommarvärme

Trollsjön, Silverfallet, Midnattssol och Kratersjön

Mil efter mil