Ska man skratta eller?


Tyvärr är jag ju inte den personen som smäller till och kommenterar syrligt direkt. Det kommer efter som Arbogaölet….som man brukar säga…men då är det väl snarare onyktert tillstånd man tänker på. För mig kommer inte spontansvar i såna här situationer men sen vet jag det exakta svaret…


Vad är det för något då som jag skulle ha bränt i ett svar?


Jo, jag hade bokat tid hos en optiker igår. Jag har nämligen en lång tid…ja, låååång tid, ”känt av” vänster öga. Lite skav och darrningar/nervryckningar. Har hela tiden skjutit på det men nu tog jag tag i det o bokade en tid. 

Jag kom väl ca 10 min innan bokad tid men gick in o satte mig på en av de fyra-fem stolar som stod efter väggen. En kvinna satt redan där. 

En man kom så småningom till disken o frågade om jag bokat tid. 

  • Ja, men jag är lite tidig. 
  • Skulle du kunna gå och torka av skorna på mattan?

Något förvånad reser jag mig upp och går snällt som ett skolbarn då skolvaktmästaren rutit till tillbaka mot entrédörren och torkar av skorna på entrémattan. Jag är rätt säker på att jag gjort den övningen när jag kom in, det brukar jag med automatik göra på alla mattor när jag kommer in någonstans. 

Det var ju nämligen lite snö på trottoarerna ute och dessutom bitvis är det ju saltat så skorna blev ju ofrånkomligt smutsig. 

Jag går tillbaka o sätter mig på stolen men då börjar Arbogaölet att verka..

Han fortsätter jobba lite med glasögonen som kvinnan ska hämta o sen överlämnar han dom till henne o hon går. 

Då kommer en annan, lite elegant kvinna in o ska hämta sina glasögon. Hon var tydligen känd sen tidigare o det var ett himla trevligt samtal man fick lyssna på där hon berättade om sin mans nya glasögon o vana att ha dom o så justerade han in hennes nyinköpta glasögon. Mer än en gång så ber han henne gå in på deras hemsida o lämna en recension för det är så dyrt att annonsera så de har helt gått ifrån det o ber därför kunder lämna recensioner på Facebook, Instagram eller deras hemsida. 

Samtidigt som allt det här händer så traskar hon omkring lite kring disken men såklart behövde hon inte ”gå och torka av skorna på mattan”.  Så går hon…men strax innan påminner han henne om att lämna en recension.

Arbogaölet jäser i mig….


Då kommer en annan i personalen från övervåningen o hon har med sig en hink o en skurkäpp. Så börjar hon svabba framför disken o närmar sig mig.

  • Skulle du kunna lyfta på fötterna?
  • Då muttrar jag…det är ju här jag ska brisera men jag muttrar ”Här känner man sig verkligen i vägen” o så tar jag jackan o ryggsäcken och flyttar till stolen närmast entrédörren. Hon hör antagligen inte vad jag säger men ser ju att jag ger mig iväg. 

Här skulle jag tackat för mig! Så känns det när arbogaölet börjat verka men mitt dumma nöt sitter kvar. Hon säger något om att hon skulle bara torka bort det värsta. 

Jag svarar inte. För mig varken finns eller syns hon. 


Hade jag inte haft det där skavet o darret i ögat utan bara varit där för att ev köpa nya, fina glasögon så hade jag dragit snabbt som en avlöning men jag ville verkligen kolla upp det här nu när jag äntligen tagit tag i det.


Strax därefter kommer optikern ut från undersökningsrummet o jag följer med henne in. Hon är proffsig och trevlig men min inre känsla sitter ändå kvar. Jag får veta att synen ”sprungit ifrån mig” o att jag dessutom fått ett litet brytningsfel. Ögontrycket ligger i övre gräns, inte farligt men för att hon ska känna sig lugn så ska hon skriva en remiss till ögonläkare för ytterligare en kontroll. Bra! Tack! Hon ser inget spec när det gäller darret och skavet men föreslår att jag ska göra en behandling ett par gånger per dag. En värmande ögonmask, massage av ögon, rengöringsservett o sedan ögondroppar. 

Nu måste det ju dessutom bli nya glasögon så vi går ut i butiken o hon hjälper mig fram till nya glasögon. Jag ser inte röken av ”städpatrullen”. 

Allt slutade med nya glasögon, solskydd, ögonmask, ögondroppar osv. Det vill säga där rök två USA-resor. 


Hur skulle du ha gjort? Eller tycker du att jag överreagerade? Jag har i alla fall inte varit i någon butik, någonsin, där de bett mig torka av skorna o jag är närmare 70 än 60 år så jag har ganska lång erfarenhet. Har du varit med om något liknande?


I recensionen ska det kanske stå: Det värsta med att ha företag är kunderna. 


Om ca 10 dagar är mina glasögon klar för hämtning. Undra hur jäsningen av Arbogaölet är då? Har det kanske blivit helt överjäst o "dött"? Eller bubblar det som tusan?

Jag ska försöka reda ut tankarna till dess. 






Kommentarer

  1. Så där är det alltid! Man vet precis vad man skulle ha sagt...... i efterhand. När du har hämtat och betalt dina glasögon tycker jag att du ska säga precis hur du kände det vid ditt första besök. Det behöver dom höra. Dom jobbar faktiskt i ett serviceyrke.
    Jag och en god vän var på Elgiganten och tittade på tvättmaskiner. Plötsligt hörde jag någon som sade någonting och såg en expedit som stod på andra sidan av den hyllrad där vi stod. Jag sa lite förvirrat: "Pratar du med mig?" "Jaa, ser du nå´n annan här?" fick jag till svar. "Du står lite långt ifrån, så jag trodde inte att du pratade med mig." Sedan berättade han, i otrevlig ton, vilka små maskiner som fanns, och det kändes som om vi helt enkelt var till besvär. Efter oss pratade han med två herrar, och tonen var helt annorlunda! Jag kommer aldrig att handla på Elgiganten i Enköping. Köpte ny dammsugare förra veckan, på Elon. Där var bemötandet helt annorlunda!
    Så stå på dig Ingegerd!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Makalöst! Vilket bemötande du fick på Elgiganten! Man blir ju tyvärr så paff så man hittar inte ord till en skottsalva så de sätter sig av vinddraget. Snarare funderar man väl....hörde jag rätt??? o då har stunden för en skaplig replik försvunnit.
      Vi får väl se vad som händer när jag hämtar glasögonen. Pratar de om någon "recension" så ska jag givetvis ge den på plats. Jag är inte den som skriver på Facebook vad jag hade för känsla vid mitt besök hos dom men det här har dom svårt att hämta upp hos mig. De får sälja glasögon till mig två gånger. Första och sista! 😜 Nästa gång blir det en annan optiker....o då ska vi ju ändå komma ihåg att det var en verkligt trevlig o professionell optiker som jag fick träffa men tyvärr väger hon inte så pass tungt så att det räcker för att knäcka det som ligger i andra vågskålen.

      Radera
    2. Det var kul läsning. Du beskriver din upplevelse jätteroligt. Jag hoppas du gav dem på moppo när du hämtade glasögonen 😊

      Radera
    3. Ha, ha...nej men gick jag lite extra i vattenpölarna innan jag gick dit ;-) men efter att han provat in glasögonen som han tyckte var sååå snygga...hm hm... o kommenterade att jag får en försäkring "som dom betalar"...ooops, men jag minns kortdragningen....Ja, o han sedan tog fram det lite hopfällbara glasögonfodralet o visade mig torkduken som hade glasögondesigners logga....då blev jag ännu mer tyst o bestämde mig för att han får fortsätta leva där i sin bubbla o städa klinkergolvet o jag kommer inte att besöka dom mer.

      Radera

Skicka en kommentar

Populära inlägg i den här bloggen

Sköna Maj välkommen och nu med sommarvärme

Trollsjön, Silverfallet, Midnattssol och Kratersjön

Mil efter mil