First Hand och Second Hand

Jag är ju en frysen typ. Jag har ju liksom inte så mycket isolering själv så när jag var på stan en gång i mars så tittade jag lite efter en tröja i Merinoull. De var tokdyr så det var inget alternativ att köpa en sån. Den 29 mars hittade jag en tröja på nätet som kostade 279 kr och som man kunde beställa på nätet och sedan hämta i en butik här på Mallen. Sagt och gjort, jag gjorde beställningen. Det skulle ta 4-7 arbetsdagar för att få leveransen och man kunde följa orderförloppet på nätet. Beställning, betalning, orderbekräftelse allt gick jättesnabbt men sen hände inget och inget. Den 7 april var jag in på butiken som kunde se min order lite mer än vad jag kunde o då fick jag beskedet att den var på väg och att de troligen skulle få den dagen efter. I och med att den kom till butiken så skulle jag få ett mail. Inget hände...Den 14 april mailade jag kundtjänst o beskrev händelseförloppet. Fick svar där de bad om ursäkt att ordern inte kommit till butiken än. De hade en del förseningar med sina lastbilar. Enligt tjejen på butiken så kom varan från Tyskland (!) Hade jag vetat det så hade jag inte gjort beställningen alls...men man lär sig. Vidare så undrade kundtjänst om jag hade möjlighet att avvakta lite till o i så fall erbjöd de 20 % avdrag på ordern. Det andra alternativet var att de kunde göra ett återköp av ordern. Jag svarade att det beror ju på hur länge "lite till" är men jag kunde tänka mig att vänta och var tacksam för 20 % återbetalning. 56 kr återbetalades o så började väntan. Igår, 25 april, fick jag mailet att tröjan fanns att hämta i butiken. Jag gick dit och fick en kartong i mina händer som var sådär 60x20x20 cm! Jag frågade om jag fick lämna kartongen i butiken så att jag kunde ta tröjan i väskan jag hade....givetvis fick jag fråga det på engelska men glatt fick jag svar att Yes, we recycle everything. Jag öppnar kartongen o ser den lilla tröjan på ca 150-200 g ligga där på botten. Det hade väl gått i 50 st såna tröjor i den här kartongen. Det här företaget (som ju bara är ett av alla företag i världen som har näthandel) startade i Frankrike 1976 och sedan har de expanderat i 54 länder. Man ser oändligt många lastbilar framför sig och som irrar omkring i världen och tänk vilka mängder av kartonger som ska produceras och sedan ta plats i dessa lastbilar....

Lätt fundersam gick jag iväg ut på promenad i det fina vårvädret. Svängde in på Stockholms Stadsmission. Jag brukar ta en titt där lite då och då. Ofta gör man ju fynd till barnbarnen. Böcker eller barnkläder för några tior. Den här gången hittade jag en tröja i Merinoull till mig själv för 150 kr. 

Nej, man får ta och skärpa till sig. 

För det första; ska man beställa på nätet så ska leveransen ske inom Sverige. Sändningar kan ju lika gärna komma från Asien som något Europeiskt land eller ännu längre bort. Det framgår aldrig när man gör beställningen om man inte lusläser var företagen har sina lager. Varorna är ju åksjuk när man får dom och hur mycket miljöpåverkan har den här beställningen gjort? Usch, ångesten stiger...

För det andra; Det finns mycket fint på Second Hand. Man behöver bara ha lite tålamod och leta lite planlöst så dyker pärlorna upp men jag vet...jag har tänkt den här tanken tidigare men fått "återfall". Nu måste jag göra en nystart. 

Undrar du vilken som är vilken? Den till vänster är First Hand och den till höger är Second Hand. 
 

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Sköna Maj välkommen och nu med sommarvärme

Trollsjön, Silverfallet, Midnattssol och Kratersjön

Mil efter mil