Sommaren är här!

 

Äntligen är sommaren här! Det har varit en kall vår o jag blir lite orolig att de kalla vindar som började vobbla då jetströmmen drog iväg o störde den kalla vind som hela tiden snurrar över Arktis att den vinden och det vobblandet ska fortsätta in i sommaren så att sommaren blir kall. Jag har ju länge sagt att min gräns går vid +15 grader. Så fort det går under så fryser jag så nu hoppas jag verkligen att det blir några varma månader framöver. Tack o lov så har vi Golfströmmen. I annat fall skulle vi bli klimatflyktingar.     De pågående klimatförändringarna visar lite här o där i världen vad vi människor ställt till med. Än så länge kämpar folk på men vem vet, snart är de kanske tvingade att fly från sin mark o sitt land. 

En begravning i slutet av april gjorde att jag bestämde mig för att åka upp till Örnsköldsvik. Någon vecka innan jag skulle åka upp så bytte jag till sommardäck. Killen som gör däckbytet sa att kör jag inte så mycket så klarar jag nog sommaren men annars bör jag köpa nya sommardäck. Det är ju på sommaren som jag verkligen kör mycket så jag bestämde mig för att köpa nya däck. Jag började närma mig avresedagen o då meddelar meterologerna att det kommer att dra in ett snöoväder....Ja gissa var? Jo, givetvis i Västernorrland! Där står jag då med dåliga sommardäck o vet att sista biten till stugan innebär körning i Höga Kusten natur, dvs mycket uppför- och nerförsbackar. Återigen är man glad att man har många vänner som man kan ringa när det kör ihop sig. Först ringer jag o bokar däckbyte i Örnsköldsvik på måndag kl 11. Jag hade tänkt köra hela vägen upp på söndagen men det är då som snöovädret ska börja så jag inser att jag kommer inte att hinna upp innan det är trafikproblem. Jag bestämmer mig för att åka en dag tidigare. Lämnar Solnas + 18 grader på lördag förmiddag. Nästa samtal blir till en kompis i Härnösand. Där får jag sova från lördag till söndag. Det är fint väder när jag kommer så vi sitter o njuter i solen på balkongen. På kvällen slår det om på några minuter med stark vind o mulet väder. 
På söndag hör man trafikinformationen som säger att snöovädret kommer på eftermiddagen. Nu har jag bara ca 11 mil kvar men vill inte åka till stugan för det är ju onödigt spännande att köra där på måndag fm då jag ska till däckfirman så jag ringer en kompis i Örnsköldsvik. Där får jag sova från söndag till måndag. Vilken tur att man har kompisar att ringa! Det kom ca 1 dm snö från söndag till måndag. Det var blött men inga problem att köra inne i stan till däckfirman. Med nya sommardäck kunde jag sedan åka ut till stugan. 
På tisdagen var jag in till stan o firade Arne som fyllde 97 år! Han fick ett par solglasögon av sin dotter o barnbarn så han ser snarast ut som en filmskådespelare i någon actionfilm. 
26 april 2023 såg det ut så här i stugan. 
28 april hade mycket av snön smält men på baksidan av stugan kan man undra när det blir barmark. Oj, oj vad mycket snö det har kommit denna vinter. 
Den 28 april tog vi avsked av Arnes fru May. Hon blev nästan 95 år. De fick ett långt liv tillsammans. Efter begravningen så packade jag bilen o körde till Härnösand för en övernattning igen. Körsträckan Övik - Solna är 53 mil men när jag jobbat undan 11 mil den ena dagen så känns sträckan mycket mer hanterbar. 
Efter några dagar så pratar jag med Arne per telefon. Vill höra hur han har det. Han saknar May så mycket o ensamheten gör ju också att han går där o tänker på allt de upplevt i livet. 
Någonstans i samtalet säger jag; 
- Kan du inte sätta dig på balkongen nu o njuta av det fina vädret som äntligen kommit. 
- Jag vill inte sitta där ensam. 
Då kommer jag att tänka på hur det var för mig när Mats gått bort o jag åkte till lägenheten i Solna. Där hade vi suttit tillsammans på altanen o småpratat med grannar som passerade. Likadant i stugan.  I början upplevde jag det så jobbigt så att jag till och med började se mig om efter en annan lägenhet. Jag kände mig så himla ensam när jag satt där o grannar kom förbi. 
Det var så mycket minnen av Mats i lägenheten. Jag var på lägenhetsvisningar men fastnade inte för någon. Efter en tid så såg jag allt på ett annat sätt. Jag såg allt som Mats o jag gjort både i stugan och i lägenheten. Det är ju som en tavla som vi målat på tillsammans. Många gånger har jag sagt högt för mig själv, speciellt i stugan, Tack Mats för att du byggt och fixat så bra. 
Arne o May fick ca 65 år tillsammans. Mats o jag fick 44 år. Det spelar alltså ingen roll hur många år man får tillsammans...ensamheten är svår att ta ändå. 

Åter tillbaka i Solna o samtidigt besök från ett sedan lång tid inplanerat besök från Örnsköldsvik. Här hade värmen kommit o de otroligt fina körsbärsträden i Kungsträdgården levererade som vanligt, om än lite senare än annars. 
Den 30 april fyllde kung Carl XVI Gustaf 77 år o som vanligt firades det på olika sätt. 
Mina gäster ville åka Ocean Bus, amfibiebåten, och bjöd mig på en trip. Det är ju en buss som kör en sightseeing-tur i stan för att sedan åka ut i vattnet ungefär vid Gärdet. Tar sedan en tur på vattnet in till stan igen och sedan tillbaka för att köra upp på samma ställe. Sen blir det en lite annan tur in till Norrström. 
När jag har besök så blir det ju ofta långa promenader o besök lite här o där. Det här är Stockholms äldsta urinoar som finns nära Börshuset i Gamla stan. Den byggdes runt 1890.
Vi besökte också Kungliga slottet. Här är en takmålning i Bernadottevåningen. Den föreställer Moder Svea och årstiderna. Utfördes av Alessandro Ferretti på 1730-talet. 
Sveriges Kungakrona. Erik XIV.s krona. Guld, emalj, pärlor, smaragder, rubiner o diamanter. Vikt 1,7 kg. 
Kamégarnityret tillverkat 1809. Kaméerna har detaljerade scener från romersk mytologi. Både drottning Silvia och Kronprinsessan Victoria bar det vid sina respektive bröllop. 

Just nu sitter en kompis från Örnsköldsvik på tåget på väg hit. Nu får vi se vad vi hittar på den här veckan. 




Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Sköna Maj välkommen och nu med sommarvärme

Trollsjön, Silverfallet, Midnattssol och Kratersjön